صفحه نخست معرفی سازمان مرکز کنترل ترافیک
تاریخچه مرکز کنترل ترافیک مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
فهرست محتوا
تاریخچه مرکز کنترل ترافیک
صفحه دوم
تمام صفحات

 

 

 

آغاز به کار در مهرماه 1379

• اجرای طرح مطالعات برنامه ریزی و توسعه مرکز کنترل ترافیک مشهد و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) با تأکید بر سامانه‌های مدیریت ترافیک پیشرفته (ATMS) توسط پارک علم و فناوری خراسان بعنوان مشاور و نظارت عالی دانشگاه فردوسی مشهد
• نتیجه تحقیقات : 26 جلد گزارش
• آغاز پیاده سازی و اجرای طرحهای پیش بینی شده از سال 1383

رسالت و اهداف مرکز کنترل ترافیک

رسالت :

کاهش تأخیرها، آلودگی ها و مصرف سوخت استفاده کنندگان از سامانه حمل و نقل به روشی امن و از طریق عملکرد

هماهنگ سازمانهای دولتی و خصوصی.

اهداف :
• کاهش تأخیرها
• افزایش ایمنی
• بهبود در قابلیت جمع آوری و انتشار اطلاعات ترافیکی
• افزایش اطلاعات کاربران (زائرین و مجاورین)
• مدیریت لحظه ای ترافیک
• هماهنگی بین سازمان های مربوطه
• شناسایی نقاط حادثه خیز
• مدیریت بحران
اجزاء مرکز کنترل ترافیک عبارتند از:
1- سامانه زیرساخت مخابراتی
2- سامانه هوشمند کنترل ترافیک
3- سامانه نظارت و جمع آوری اطلاعات
4- سامانه اطلاع رسانی

1 ) سامانه زیرساخت مخابراتی
در حال حاضر برای داده های کنترلی بین سیستمهای فرماندهی تقاطع ها و مرکز کنترل از خطوط Leased استفاده می شود. تصاویر دوربینهای نظارت تصویری نیز با دو روش انتقال بی سیم و استفاده از خطوط DSL مخابرات به مرکز کنترل ترافیک منتقل می شوند. انتقال اطلاعات تابلوهای VMS نیز با استفاده از خطوط تلفن و Leased صورت می پذیرد.
با توجه به مزایای استفاده از فیبر نوری، مرکز کنترل ترافیک با هماهنگی ارگانهای ذیربط و در آینده ای نزدیک از سیستم انتقال تصاویر و داده ها برپایه فیبر نوریاستفاده خواهد نمود.
مزایای استفاده از فیبر نوری :
• انتقال بدون خطا در مسیرهای طولانی
• پهنای باند بالا برای انتقال تصاویر و حجم زیاد اطلاعات
• سهولت نصب و عیب یابی
• منفعت اقتصادی درازمدت (وزن کم، ظرفیت بالای انتقال اطلاعات در فواصل طولانی و قابلیت اطمینان بیشتر)
بر اساس مطالعات توسعه مرکز کنترل ترافیک، برای تحت پوشش قرار دادن دوربینهای نظارت تصویری و انتقال تصاویر به شهرداری مرکز و سازمانهای وابسته و سایر ارگانهای متقاضی، به  120 کیلومتر شبکه فیبرنوری نیاز است.

2) سامانه هوشمند کنترل ترافیک (SCATS)
• این سیستم اولین بار در سال 1969 در شهر سیدنی استرالیا جهت کنترل مرکزی تقاطعهای این شهر مورد استفاده قرار گرفت.

• تاکنون در 150شهر و بیش از 34350 تقاطع مهم در سطح دنیا نصب شده است.

• مهمترین قابلیت : عکس العمل لحظه‌ای و کاملاً تطبیقی در مقابل تغییرات ترافیکی هر تقاطع با در نظر گرفتن ترافیک شریانهای مرتبط به آن از این سیستم می توان در چهار حالت زیر استفاده کرد:
1- کنترل مرکزی
2- حالت تطبیقی
3- حالت مجزا
4- حالت چشمک زن

قابلیتهای سیستم هوشمند :

1- کنترل هوشمند هر تقاطع بر پایه میزان ترافیک آن تقاطع
2- ایجاد موج سبز برای تقاطع های متوالی
3- امکان نظارت بر عملکرد و تجهیزات تقاطع و ارائه گزارش
4- آمارگیری از حجم ترافیک، میزان خرابی دستگاه ها و ...
سیستم اولویت دهی به خودروهای اورژانس (EVP : Emergency Vehicle Priority) :





1- ارسال تقاضای عبور از تقاطع توسط خودرو (اورژانس، آتش نشانی و ...)

2- تشخیص درخواست توسط تشخیص دهنده و ارسال آن به کنترلر تقاطع

3- اجرای تقاضای رسیده توسط کنترلر
4- سبز شدن مسیر خودرو متقاضی و عبور خودرو بدون معطل شدن بخاطر ترافیک


 

 

 

 

 

 



 

منوی اصلی